náhrada mléka - Michal "Aggi" Jílek
 Blíž ke koním.cz       WamiDesign.cz       Foto-Wami.cz       Psí škola Berenika       Hucul Club - Francova Lhota       CK Museon - Vacances, s r.o.
Srp 12, 2016 - Recepty    No Comments

náhrada mléka

Náhrady za mléko

Sójový nápoj

Sója obsahuje 2,5krát více bílkovin (35 %) než stejné množství masa. Kromě toho v ní je 30 % sacharidů a 18 % tuků s poměrně velkým množstvím lecitinu. Zároveň je bohatá na vitamíny skupiny B zejména B6 a B2, vitamín E a velmi prospěšnou kyselinu listovou.

V početném množství obsahuje i důležité minerály jako vápník, draslík, hořčík a stopové prvky železa, manganu, zinku. Také je velkou zásobárnou fytonutrientů – kam se řadí prospěšné antioxidanty, jako saponiny, fytosteroly a fenolové kyseliny, chránící organismus před škodlivými vlivy volných radikálů. Navíc jsou v sóje obsaženy dva rostlinné estrogeny a flavonoid genistein.

Kvalitní tuky sójových výrobků chrání cévy před aterosklerózou (kornatěním tepen). Zároveň velmi příznivě působí na naši nervovou soustavu a napomáhají při neurózách, depresích, roztroušené skleróze a vysokém krevním tlaku. Pravidelnou konzumací sóji či sójových výrobků lze tak předejít překyselení žaludku a pálení žáhy. Pomáhá při ekzémech a vyrážkách. Její zařazení do jídelníčku je rovněž velmi vhodné při cukrovce. Odborníci na výživu pak doporučují denní konzumaci sóji především ženám v období menopauzy.

Sójové nápoje jsou na českém trhu dostupné v několika příchutích i neochucené formě. Výrobky jsou velice kvalitní, jsou vyráběné z geneticky nemodifikovaných sójových bobů a jsou obohacené o vápník a vitamíny skupiny B (riboflavin, B12) a vitamín D.

„Nespornou výhodou sójových nápojů je, že neobsahují laktózu a lze je tedy velmi dobře zařadit do jídelníčků lidí, kteří mají intoleranci laktózy nebo mají alergii na bílkovinu kravského mléka. Rovněž neobsahují cholesterol, a jsou tedy vhodné pro osoby dodržující nízkocholesterolovou dietu nebo osoby trpící onemocněními srdce a cév,” vysvětluje výživová specialistka Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková.

Rýžový nápoj

Rýže obsahuje asi 80 % sacharidů, 12 % bílkovin a 2,5 % tuků. Je dobrým zdrojem vitamínů skupiny B a celé řady minerálních látek, jako jsou draslík, vápník, hořčík, mangan, fosfor, síra, selen nebo měď. Kromě toho obsahuje rýže blokátory enzymu protézy, kterým se přisuzuje pozitivní vliv při prevenci nádorových onemocnění střev a konečníku.

Rýžový nápoj je vhodnou alternativou kravského mléka. Neobsahuje cholesterol a je méně tučný, nezatěžuje tedy tolik trávení. Neobsahuje laktózu ani mléčnou bílkovinu kasein.

„Vzhledem k tomu, že neobsahuje lepek, je rovněž vhodný pro osoby dodržující bezlepkovou dietu. Rýžový nápoj bývá obohacen o riboflavin, vitamín B 12 a vitamín D2. Je vhodné ho zařadit do jídelníčku dětí i dospělých. Doporučuje se i osobám se srdečními a cévními onemocněními, vysokými hladinami cholesterolu nebo krevních tuků,” dodává Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková.

Mandlový nápoj

Mandle jsou bohaté na všechny základní živiny – tedy bílkoviny, tuky i sacharidy. Mezi potravinami rostlinného původu je lze považovat za nejbohatší na komplexní plnohodnotné proteiny, jejichž přeměna v organismu je snadná a rychlá. Jsou proto doporučovány i malým dětem. Více než polovinu hmotnosti mandlí tvoří tuky, které se skládají ze 34 % mononenasycených mastných kyselin a 11 % polynenasycených mastných kyselin, především z kyseliny linolové (tzv. omega 6 mastná kyselina), která je důležitá zejména pro dobrou funkci nervové soustavy.

Mandle jsou také bohaté na vitamíny B1 a B6 a vitamín E, který má antioxidační účinek. Obsahují velké množství hořčíku. Pomáhají zlepšovat činnost srdce a svalů. Obsahují rovněž vápník, fosfor, draslík a železo. Obsah vápníku v mandlích je 266 mg na 100 g, což je dokonce více než v kravském mléku. Jsou také bohaté na stopové prvky, jako je zinek, měď, mangan. Mandlový nápoj neobsahuje cholesterol, díky nízké energetické hodnotě je vhodný i pro osoby dodržující redukční dietu. Rovněž neobsahuje lepek, takže je vhodný pro osoby s celiakií.

Mandlové mléko lze buď koupit v obchodě, nebo ho vyrobit doma. K jeho přípravě (1 litr) vám stačí cca 100 gramů mandlí, které necháte přes noc nabobtnat a poté oloupané důkladně rozmixujete s vodou. Pokud ho chcete mít sladší, přidá se ještě cukr, popřípadě nějaké náhradní sladidlo – výborný je například javorový sirup. Pro přímou konzumaci je dobré přidat i nějaké sladké ovoce, například borůvky nebo maliny.

Lískooříškový nápoj

Lískové ořechy obsahují 36 % tuků, 10–12 % bílkovin a 7–8 % sacharidů. Jsou stravitelnější než mandle nebo vlašské ořechy a poskytují tolik energie, že pouhých 50 g doplní výdaj energie za hodinu tělesné aktivity (316 kcal). Jsou dobrým zdrojem tuků, proteinů, vitamínu B1, B6 a minerálů – vápníku, fosforu, hořčíku a manganu. Stejně jako jiné druhy ořechů neobsahují prakticky žádný betakaroten ani vitamín C, jsou však dobrým zdrojem vitamínu E.

„Lískooříškový nápoj má lahodnou chuť, ve 100 ml obsahuje 119 kJ, jen 1,6 g tuku (především mononenasycené mastné kyseliny). Neobsahuje laktózu a je zdrojem řady vitamínů, které snižují míru únavy,” upozorňuje Pavlína Zdeňková Kroužková.

Kokosový nápoj

Složení kokosového ořechu se mění dle jeho zralosti. Pod tvrdou skořápkou se nachází tvrdá bílá dužnina, která je složena z 60 % tuku, 20 % glycidů, 8 % proteinů a 6 % vody. Průměrný mladý kokos je zdrojem až 20% denní dávky vápníku, dvou gramů vlákniny, stejného množství proteinů, 15 gramů cukrů a tří gramů nenasyceného tuku. Je tedy vydatným zdrojem energie.

„Kokosový nápoj je vyráběn z nejkvalitnějších kokosů. Po oloupání kokosového ořechu a extrakci kokosové vody je kokosový ořech dále zbaven skořápky, omyt a rozdrcen. Z bílé kokosové dužiny je tak přirozeně získáván kokosový krém. Krém se dále mísí s vodou, čímž vzniká základ kokosového nápoje.

Nápoj je navíc dále obohacen o vápník a vitamíny. Pečlivým zkoumáním bylo zjištěno, že přidáním rýže do kokosového nápoje se docílí více osvěžující chuti. Kokosová složka a s ní související příjemná kokosová chuť však zůstává dominantní,“ vysvětluje Tereza Musialek Dvořáková ze společnosti Alpro.

Pro jeho velmi lahodnou chuť ho budou rádi popíjet děti i dospělí.

Ovesný nápoj

Ovesný nápoj obsahuje bílkoviny, glukokininy, flavonoidy, avenarin, apigeninové glykosidy, hypoxantin, cholin, chinon, lipidy, fermenty, kyselinu šťavelovou, vitamíny B1, B2, E a rutin. Z minerálních látek jsou v něm zvláště zinek, měď, železo, dále fosfor, síra, bór, vápník, mangan, draslík, křemík, hořčík, kobalt, molybden atd. Ve slámě je i pektin, karoteny a kyselina křemičitá.

Nápoj je vhodný pro osoby v rekonvalescenci, sportovce, osoby s únavovým syndromem, při onemocněních souvisejících s postižením nervového systému, trávicího traktu, zejména slinivky břišní, ale i při civilizačních onemocněních, jako je vysoký krevní tlak, cukrovka, onemocnění štítné žlázy apod. Nápoj bývá obohacený o vápník a vitamíny.

Špaldový nápoj

Špalda je nešlechtěný druh pšenice, obsahuje více bílkovin a minerálních látek, je bez cholesterolu, velmi dobře stravitelná a vykazuje mnohem nižší toxicitu u lidí alergických na lepek. Rostlinné steroly se podobají lidskému cholesterolu, jsou tělem vstřebávány do krve namísto něj, čímž snižují jeho hladinu v krvi.

Špaldový nápoj je svou chutí alternativou klasické kávy bez kofeinu, s příznivými vlastnostmi špaldy a s obsahem rostlinných sterolů a stanolů.

Vyrobit se dá i dobře doma – 200 g špaldy namočit ve vodě na 18 h. Poté vodu slít a přidat čistou vodu (1,5 l) a vařit do změknutí (cca půl hodiny). Poté nechat vychladnout, rozmixovat tyčovým mixérem a slít přes plátno či husté sítko. Nápoj si časem sedá, proto je potřeba jej před použitím řádně protřepat.

Pohankový nápoj

Pohanka je vhodná pro lidi trpící vysokým krevním tlakem, protože obsahuje léčebnou látku rutin. Účinný efekt této látky se zvyšuje vitamínem C, proto je vhodné k pohance konzumovat syrovou zeleninu.

Makový nápoj

Mák setý je pro naše tělo velmi přínosný. Je velice zásaditý, a pomáhá tedy u překyselení organismu. Je významným zdrojem vápníku. Obsah vápníku ve 100 g máku je 1438 mg! Je to až 12krát více než u kravského mléka. Mák ve 100 g obsahuje 41,56 g tuků, 28,13 g sacharidů, 17,99 g bílkovin, 19, 5 g vlákniny, minerálů a vitamínů.

Makové mléko je velice dobře stravitelné i pro osoby, které mají jinak problémy trávit samotný mák. Je výborný pro ženy v menopauze, v těhotenství, při kojení, u dospívajících dětí.

Jak ho vyrobit doma –  150 g  namletého máku zalijeme přiměřeným množstvím vody (1 l) a necháme alespoň dvě až tři hodiny luhovat při pokojové teplotě, občas promícháme sedlinu na dně. Směs pečlivě rozmixujte na bílý nápoj a přeceďte přes sítko nebo plátno. Z máku se postupně uvolňuje tuk, a proto bude voda po namáčení mírně šedá. Scezený mák dále nepoužívejte a vyhoďte ho, neobsahuje už žádné živiny.

Konopný nápoj

Patří k lahodnějším nápojům s krémovou konzistencí a s oříškovou příchutí. Jedna sklenice (250 ml) dodá 50 % doporučené denní dávky omega-3 nenasycených mastných kyselin. Jeho předností je i to, že neobsahuje žádný cholesterol, laktózu ani žádný z alergenů a naopak je obohacen o vysoce využitelnou formu vápníku (38 % doporučené denní dávky ve 250 ml), jejímž zdrojem je mořská řasa, dále o aditivum vitamínu D (38 % doporučené denní dávky ve 250 ml), rostlinného původu, tedy D2.

Konopné mléko je také bohaté na přirozený obsah vitamínů A, B1, B2, B3, B6, C a E. Dále obsahuje vysoký podíl antioxidantů, vápníku, hořčíku, zinku a železa.

zdroj: https://www.novinky.cz/zena/zdravi/353366-alternativy-kravskeho-mleka-mohou-byt-adekvatni-nahradou.html



Máte co říct? Jděte do toho a zanechte komentář!

CAPTCHA * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.